„Jedním z problémů, které se v 90. letech vynořily v souvislosti s rostoucím počtem coffee shopů, byl zvyšující se počet cizinců, kteří přijížděli do Nizozemí kvůli návštěvě coffee shopů a nákupu marihuany. „Regulací prodeje měkkých drog v 70. letech 20. století Nizozemí otevřeně přijalo jiný přístup k užívání drog než ostatní státy, které nadále spoléhaly na princip potlačování jako hlavní nástroj kontroly “ (Spapens, Müller a van de Bunt, 2014, s. 197). Nevyhnutelným důsledkem otevřeného přístupu k měkkým drogám byl příliv cizinců cestujících do Nizozemí za účelem snadného získání konopných drog. Už v 70. letech cestovalo velké procento mládeže ze západu do Amsterodamu s vidinou možnosti vyzkoušet si marihuanu nebo hašiš bez strachu ze zatčení a soudního stíhání. Největší počet cizinců cestujících za drogami byl ze států hraničících s Nizozemím, hlavně Německa a Belgie. V této době byly ale hranice bedlivě střeženy a pašování drog bylo až příliš velkým rizikem. Cizinci cestujícími za drogami tedy nebyli bráni jako reálná hrozba.
Přijetím Schengenské dohody v roce 1995 došlo k otevření hranic a situace v Německu a Francii se výrazně změnila. Už v době projednávání a příprav dohody měli zástupci Německa a Belgie obavy, že otevření hranic a jejich ztížená kontrola způsobí neomezený příliv narkotik na jejich území. Po přijetí Schengenské dohody se počet cizinců navštěvujících především jižní hranice Nizozemí skutečně zvýšil. Schengenský prostor nezpůsobil problémy pouze státům s Nizozemím hraničícím; samo Nizozemí se potýkalo s masivním přílivem turistů ze západu. Dle MacCoun (2011, s. 1900) čtvrtina ze 4 ̶ 5 milionů turistů, kteří ročně navštívili Amsterdam, zavítala také do coffee shopu. 10 % z nich uvádělo návštěvu coffee shopu jako důvod, proč do Nizozemí přijeli. Tato skutečnost se přirozeně musela promítnout i do drogové politiky státu a jednotlivých samosprávných celků.
Několik samosprávných jednotek nacházejících se u státních hranic se potýkalo s významnými problémy kvůli velkému počtu cizinců cestujících za drogami z Belgie, Německa a Francie. Dle Monshouwer a Van Laar (2011, s. 154) nařídili v říjnu 2008 starostové dvou z těchto samosprávných jednotek (Roosendaalu a Bergenu op Zoom) uzavření všech osmi coffee shopů. Hlavním důvodem bylo narušování veřejného pořádku způsobené velkým počtem cizinců přijíždějících za drogami (průměrně 25 000 týdně). Dle Spapens, Müller a van de Bunt (2014, s. 198) došlo v souvislosti se zrušením coffee shopů k 30% nárůstu počtu návštěv coffee shopů v sousedním městě. Starosta hraničního města Maastrichtu, který se potýkal s podobnými problémy, se v říjnu 2008 rozhodl přesunout pět coffee shopů ze středu města na jeho periferii ve snaze udržet turisty přijíždějící za drogami od centra města. Podobně jednalo i vedení města Venlo na německé hranici, které přesunulo coffee shopy z centra města přímo ke státní hranici.
V lednu 2010 se Maastricht a další samosprávné jednotky v provincii Limburg (sousedí s Německem a Belgií) rozhodly zavést další pravidla. V Limburgu museli mít návštěvníci coffee shopů členskou kartu (dostupná pro občany Nizozemí i cizince). Vyřízení členské karty trvalo několik dní a maximální možné množství nakoupeného zboží se snížilo z 5 na 3 gramy. Karta navíc umožňuje coffee shopům zkontrolovat, zda zákazník v ten samý den již nenavštívil jiný coffee shop (je povolena pouze jedna návštěva a tedy jeden nákup denně). Cílem této drogové politiky je odradit cizince cestující za drogami od návštěvy Nizozemí (Monshouwer a Van Laar, 2011, s. 154 ̶ 155).
V květnu 2011 byl oznámen plán na změnu všech coffee shopů ve členské kluby uzavřené pro cizince. To mělo vést k rapidnímu omezení cestování za drogami. Plán však nebyl přijat v plném znění. V květnu 2012 byl zákaz prodeje marihuany a hašiše cizincům zaveden na území tří jižních provincií Nizozemí; na základě rozhodnutí soudu v Haagu byl pak od 1. 1. 2013 tento zákaz rozšířen na celé území státu.
„Regulovaný trh s produkty nebo službami, které jsou v okolních zemích ilegální, je pochopitelně pro cizí zákazníky velmi přitažlivý. Z pohledu státu je proto nezbytné zabránit domácím licencovaným prodejcům v exportu produktů, neboť tím by došlo k porušování zahraniční drogové politiky a ekonomických dohod mimo rámec regulativního režimu. (…) Nedávný zákaz prodeje konopných drog cizincům se ukázal být úspěšným a drasticky snížil prodej drog turistům “ (Spapens, Müller a van de Bunt, 2014, s. 202).“
Zdroj: GINTEROVÁ, Nikola. NIZOZEMSKÝ PŘÍSTUP K MARIHUANĚ A JEHO APLIKACE NA ČESKÉ PROSTŘEDÍ. Brno, 2017. Bakalářská práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, KATEDRA OBČANSKÉ VÝCHOVY. Vedoucí práce PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Úvod Konopí je rostlina s širokým využitím, která se stává stále populárnější pro své terapeutické…
Úvod Spánek je nezbytný pro regeneraci těla a mozku, a jeho kvalita má zásadní vliv…
Úvod Konopný průmysl se v posledních desetiletích rychle rozrůstá a stává se důležitým sektorem v…
Úvod Tetrahydrocannabinol (THC) je hlavní psychoaktivní složka konopí, která je zodpovědná za většinu jeho účinků…
Úvod Plastové produkty se staly nezbytnou součástí našeho každodenního života, ale jejich negativní vliv na…
Úvod Terpeny jsou aromatické sloučeniny, které se nacházejí v mnoha rostlinách, včetně konopí. Ačkoliv terpeny…