„Tvorbu a naplňování protidrogové politiky má na starosti vláda ČR, jinak je však uskutečňována nejen na národní, ale i krajské a místní úrovni. Poradním a koordinačním orgánem vlády je Rada vlády pro koordinaci drogové politiky (dále také „RVKDP“) a také několik výborů a pracovních skupin. RVKDP předkládá vládě návrh národní strategie protidrogové politiky, v současnosti je platná Národní strategie protidrogové politiky na období 2010 až 2018 a její druhý akční plán na období 2013 až 2015. Jeho hlavními prioritami jsou především snížení míry nadměrného pití alkoholu a míry užívání konopí mladými lidmi, zaměření se na vysokou míru problémového užívání pervitinu a opiátů a zefektivnění financování protidrogové politiky.
Financování protidrogové politiky je prováděno na dvou úrovních – státní rozpočet a rozpočty obcí a krajů, jejichž součástí jsou i prostředky z Evropského sociálního fondu, které dosahují výše až 100 mil. Kč ročně. Celkově tyto výdaje dosahují přibližně 600 mil. Kč za rok.
Právní úprava EU
Evropská Unie (dále také „EU“) nemá v oblasti drog nijak široké pravomoci a sankce za drogové delikty náleží do kompetence členských států. EU nemá ani vlastní úpravu klasifikace drog a přejímá ji ze zmiňovaných úmluv OSN. Snahou o odstranění rozdílů v oblasti trestněprávních otázek bylo sdělení Evropské komise navrhující rámcové rozhodnutí o zavedení minimálních pravidel týkajících se obchodu s drogami, které roku 2003 Rada ministrů EU přijala. Zde Komise striktně oddělila nakládání s drogami za účelem zisku a za účelem jiným, na které by mělo být nahlíženo jako na jednání s cílem osobního užívání. Evropský parlament několikrát jednal o otázce dekriminalizace užívání konopí. Příkladem může být D’Anconyho zpráva z roku 1997, kde navrhuje, aby obchodování s konopím bylo pouze regulováno, nikoliv zakázáno, nebo Van Buitenwegovu zprávu z roku 2003, kde vyzývá Radu a členské státy EU, aby vzaly v potaz pozitivní výsledky dekriminalizace užívání některých látek, především konopí, v několika státech. Výsledek byl ovšem přesně opačný, když vlády členských států EU v červenci roku 2004 schválili výše zmíněné rozhodnutí Rady. Z tohoto přístupu také vycházela protidrogová strategie EU pro léta 2005 až 2012.
Dále například rezoluce Rady EU o konopných látkách z roku 2004 ukládá členským státům povinnost provést opatření proti pěstování a obchodu s konopím. Způsob, jakým to členské státy provedou, již nechává na jejich uvážení. Navíc se jedná o právně nezávazný dokument. Přehled o problémech v oblasti drog na území EU má zajistit Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogové závislost (EMCDDA), které bylo zřízeno v roce 1993 na základě Směrnice Rady č. 302/93 ze dne 8. února 1993 o zřízení Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogové závislosti, svou činnost však zahájilo až v roce 1995. Jeho úkolem je nabídnout politikům údaje potřebné k přípravě právních předpisů a formování protidrogových strategií.
V souvislosti s problematikou drog jsou významná nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 273/2004 ze dne 11. února 2004 o prekursorech drog, jeho prováděcí předpis v podobě nařízení Rady (ES) č. 111/1005 ze dne 22. prosince 2004, kterým se stanoví pravidla pro sledování obchodu s prekursory drog mezi Společenstvím a třetími zeměmi, a dále také nařízení Komise (ES) č. 1277/2005 ze dne 27. července 2005, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 273/2004 a k nařízení Rady (ES) č. 111/2005. Mezi nařízení EU ohledně drog patří také nařízení Rady (ES) č. 2046/97 ze dne 13. října 1997 o spolupráci mezi severem a jihem v boji proti drogám a drogové závislosti.
Právo EU obsahuje také předpisy, které upravují konopí jako průmyslovou plodinu. Za ta nejvýznamnější považuji Nařízení Rady (ES) č. 1673/2000, o společné organizaci trhu se lnem a konopím pěstovanými na vlákno, Nařízení Komise (ES) č. 507/2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1673/2000 o společné organizaci trhu se lnem a konopím pěstovanými na vlákno, Nařízení Komise (ES) č. 752/2004, o přechodných opatřeních v odvětví lnu a konopí pěstovaných na vlákno v České republice, Estonsku, Litvě, Lotyšsku, Maďarsku, Polsku a Slovensku, Nařízení Komise (EHS) č. 3164/1989, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke zvláštním opatřením ohledně semen konopí, Nařízení Komise (EHS) č. 3587/1992, kterým se mění nařízení (EHS) č. 3164/89, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke zvláštním opatřením ohledně semen konopí a Nařízení Komise (ES) č. 327/2002, kterým se mění nařízení (ES) č. 2316/1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1251/1999 o režimu podpor pro producenty některých plodin na orné půdě.“
Zdroj: KUDLÁČEK, Filip. Právní aspekty legalizace konopí v České republice. Brno, 2015. Diplomová práce. Právnická fakulta Masarykovy univerzity.
Úvod Konopí je rostlina s širokým využitím, která se stává stále populárnější pro své terapeutické…
Úvod Spánek je nezbytný pro regeneraci těla a mozku, a jeho kvalita má zásadní vliv…
Úvod Konopný průmysl se v posledních desetiletích rychle rozrůstá a stává se důležitým sektorem v…
Úvod Tetrahydrocannabinol (THC) je hlavní psychoaktivní složka konopí, která je zodpovědná za většinu jeho účinků…
Úvod Plastové produkty se staly nezbytnou součástí našeho každodenního života, ale jejich negativní vliv na…
Úvod Terpeny jsou aromatické sloučeniny, které se nacházejí v mnoha rostlinách, včetně konopí. Ačkoliv terpeny…