Školní drogová prevence část 1.
„Školní drogová prevence se omezuje na specifické školní prostředí. Zahrnuje prevenci zneužívání drog i pravidla a předpisy ohledně drog, předávání ohrožených studentů do péče profesionálních zdravotních služeb či jakékoli další aktivity a strategie týkající se užívání drog ve školách.
Program odpovídá věku
Čím je nižší věk žáka, tím má být prevence méně specifická a více orientovaná na obecnou ochranu zdraví. Naopak, čím je žák starší, tím by prevence měla být více zaměřena na jednotlivé návykové látky a žáci by měli být do preventivního programu aktivně zapojeni.
Program je malý a interaktivní
Autoři citují práce Toblerové, která na základě výsledků 143 studií týkajících se prevence došla k závěru, že nejúčinnější při všeobecné prevenci byly tzv. peer programy (programy za aktivní účasti připravených vrstevníků., což se týkalo alkoholu, měkkých drog, tvrdých drog i cigaret.
Program zahrnuje podstatnou část žáků
Důležité je zahrnout do programu podstatnou část žáku. To už vyplývá z prevence.
Program zahrnuje získávání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život
Nácvik relevantních dovedností je prokazatelně účinnou metodou. Je to například odmítání návykových látek a komunikační dovednosti.
Program bere v úvahu místní specifika
Program využívá pozitivní modely
Napodobování je osvědčený postup používaný jak v psychoterapii, tak v pedagogice. Proto mají v prevenci význam pozitivní modely, zejména takové, s nimiž se může cílová populace ztotožnit a jejichž způsoby reagování může uplatnit v situacích svého každodenního života. Jako pozitivní modely ve všeobecné prevenci jsou vhodní vrstevníci, kteří žijí zdravě.
Program zahrnuje legální i nelegální návykové látky
Do programu je důležité zahrnout nejen nelegální, ale i legální látky.
Program zahrnuje i snižování dostupnosti návykových rizik
Do této kategorie patří např. zákaz prodeje alkoholických nápojů osobám pod 18 let, zákaz prodeje tabákových výrobků osobám pod 18 let a zákaz prodeje ilegálních drog. Snižování dostupnosti může také znamenat vyhýbat se rizikovým prostředím, to aby rodiče doma neměli pro dítě dostupné léky a alkohol atd.
Program je soustavný a dlouhodobý
Program je efektivnější, pokud je dlouhodobý a soustavný. Efektivitu ztrácí krátkodobé akce.
Program je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně
Efektivitu ovlivňuje i zpracování programu a jeho vedení (lidé, kteří ho vedou).
Program je komplexní a využívá více strategií
Program počítá s komplikacemi a nabízí dobré možnosti, jak je zvládat“
Zdroj: VOJTĚCHOVÁ, Jiřina. PREVENCE ZÁVISLOSTI NA MARIHUANĚ. České Budějovice, 2012. DIPLOMOVÁ PRÁCE. JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, KATEDRA PEDAGOGIKY A PSYCHOLOGIE. Vedoucí práce PhDr. Marta Franclová.
Poslat komentář